Jak sporządzić listę płac?

Lista płac jest dokumentem księgowym, którego sporządzenie stanowi dowód naliczenia wynagrodzeń dla wszystkich pracowników firmy zatrudnionym w niej na podstawie umów o pracę. Warto tutaj podkreślić, że lista płac obejmuje również składki opłacane przez pracownika oraz pracodawcę.

Sporządzenie listy płac nie jest obowiązkowe. Dla porządku jednak wielu pracodawców decyduje się na jej sporządzenie.

Lista płac pozwala również szybko i sprawnie sporządzić deklarację podatkową oraz dokumenty ubezpieczeniowe. Może stanowić również podstawę rozchodu kasowego.

Na co zwrócić uwagę sporządzając listę płac?

  • sporządzana jest przed wypłatą wynagrodzeń pracowniczych
  • do jej sporządzenia należy posiadać umowę o pracę, ewidencje czasu pracy, informacje o przyznanych pracownikowi dodatkowych składnikach wynagrodzenia
  • należy zawrzeć w niej wymagane prawnie informacje (np. nazwa pracodawcy, okres rozliczeniowy, datę wypłaty wynagrodzenia, numer listy płac, składniki wynagrodzenia)

Przedsiębiorcy często powierzają obsługę kadrowo-płacową w ręce specjalistów, którzy terminowo dopełnią niezbędnych formalności.

Jak sporządzić listę płac?
Przewiń do góry