Zakładając własną działalność przedsiębiorca musi nie tyko zastanowić się nad jej rodzajem, czy to będzie np. jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ale także sprawdzić jaką formę prowadzenia księgowości będzie musiał stosować.
Wybór formy księgowej jest uregulowany prawnie i w tym przypadku przedsiębiorca nie ma zbyt dużego manewru.
Wyróżniamy dwie główne formy prowadzenia księgowości:
a) pełna księgowość,
b) uproszczona księgowość (księga przychodów i rozchodów, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa).
PEŁNA KSIĘGOWOŚĆ
Do prowadzenia pełnej księgowości zobligowane są np. spółki osobowe i kapitałowe, w tym najpopularniejsza spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Tą formę księgową muszą stosować również przedsiębiorstwa, w których przychody za poprzedni rok przekroczyły kwotę 1,2 mln euro.
Pełna księgowość stanowi bardzo rozbudowany i precyzyjny system ewidencji operacji gospodarczych, dając jednocześnie rzetelny i jasny obraz sytuacji finansowej firmy.
UPROSZCZONA KSIĘGOWOŚĆ
Stosowana jest w jednoosobowych działalnościach gospodarczych, spółkach cywilnych lub jawnych osób fizycznych oraz w spółkach partnerskich.
Cechą charakterystyczna uproszczonej księgowości są proste sposoby obliczania podatku.
- Księga przychodów i rozchodów – podatek płacony jest od osiągniętego dochodu (różnica pomiędzy przychodami a kosztami).
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – podatek płacony jest od przychodu w określonej stawce.
- Karta podatkowa – wysokość podatku ustalana jest indywidualnie na podstawie rodzaju działalności, liczby pracowników czy liczby mieszkańców miejscowości, w której prowadzona jest firma.