Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przedsiębiorcy sprzedający swoje usługi i towary poza UE zobligowani są do dokonania rejestracji do VAT w kraju, w którym prowadzona jest sprzedaż. Rejestracja OSS, czyli One Stop Shop pozwala uniknąć obowiązku rejestracji oraz dodatkowych formalności. W jaki sposób? Czym jest faktura OSS?
1 lipca 2021 roku zastąpiono Mini One Stop Shop procedurą OSS, która rozszerza możliwość skorzystania o osoby sprzedające za granice również towary. Faktura OSS może zostać wystawiona w przypadku usług elektronicznych, nadawczych, telekomunikacyjnych, a także towarów.
Istotnie należy zaznaczyć, że OSS jest dobrowolnym uproszczeniem podatkowym. Nie ma obowiązku korzystania z procedury OSS.
Rejestracja w OSS jest korzystna dla przedsiębiorców dokonujących sprzedaży powyżej limitu 10 000 euro.
Jak dokonać zgłoszenia? Rejestracja OSS zobowiązuje do złożenia wniosku rejestracyjnego na formularzu VIU-R do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Następnie po dokonaniu rejestracji przedsiębiorca zobligowany jest do składania co kwartał deklaracji VIU-D.