Aktualności

Zmiana wymiaru urlopu wypoczynkowego

Urlop wypoczynkowy pracownika stanowi jedno z wielu praw pracowniczych. Kodeks pracy określa wszelkie zasady i regulacje, które go dotyczą. Pracodawca lub firmowa księgowa w związku z urlopami pracowników musi dopełnić kilku obowiązków w przeciwnym razie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.

Urlop wypoczynkowy z definicji to coroczne i nieprzerwane zwolnienie od obowiązku świadczenia pracy na rzecz pracodawcy. Jego celem jest odpoczynek i regeneracja sił pracownika. Pracownik za czas urlopu zachowuje wynagrodzenie. Urlopu tego nie można się zrzec.

W Kodeksie Pracy zostały określone wymiary urlopu wypoczynkowego:

  • 20 dni dla pracowników zatrudnionego krócej niż 10 lat na umowę o pracę,
  • 26 dla pracownika zatrudnionego co najmniej 10 lat ( tutaj wlicza się okres trwania nauki ostatniej szkoły).

Bardzo ważną kwestią jest konieczność zaktualizowania “informacji o warunkach zatrudnienia” pracownikowi, któremu zmienił się wymiar przysługującego urlopu. Pracodawca powinien zrobić to w ciągu 1 miesiąca od zmiany. Dla przypomnienia, warunki zatrudnienia to dokument, który pracodawca w ciągu 7 dni od podpisania umowy o pracę powinien dołączyć pracownikowi. Dokument ten jest zbiorem wszystkich warunków związanych z zatrudnieniem np. termin wypłaty wynagrodzenia, normy czasu pracy, okresy wypowiedzenia umowy itp.

Puste faktury – czym są, co grozi za posługiwanie się nimi

Pusta faktura, nazywana również fikcyjną, to dokument odzwierciedlający zdarzenie, które w rzeczywistości nie miało miejsca. Stanowi ona dowód księgowy operacji, której nie zrealizowano – dostawy towaru, sprzedaży produktów czy realizacji usług. Puste faktury dzieli się na 3 grupy:

  • faktura wystawiony w celu udokumentowania transakcji, które nie została zrealizowana i nie ma najmniejszego związku z dostawą towarów czy świadczeniem usług ani przez podmiot wystawiający, ani przez jakikolwiek inny,
  • faktura dokumentuje realną faktyczną transakcję, ale usługodawcą nie jest podmiot wystawiający fakturę,
  • faktura dokumentująca transakcję, która miała miejsce ale wystawiana jest przez firmanta aby zataić, kto był faktycznym realizatorem usług czy sprzedawcą.

Kwestia fikcyjnych faktur regulowana jest przez przepisy ustawy o VAT. Przepisy jasno wskazują jakie konsekwencje wynikają z wystawiania lub posługiwania się pustą fakturą – kara grzywny do 720 stawek dziennych, a nawet kara pozbawienia wolności na rok lub więcej.
Aby uniknąć kary należy wystawić zerującą fakturę korygującą.

Indywidualna interpretacja podatkowa

Z indywidualnych interpretacji podatkowych najchętniej korzystają przedsiębiorcy, księgowi oraz osoby nie prowadzące działalności gospodarczej. Czym jest? Na jakich zasadach można z niej skorzystać?

Indywidualna interpretacja podatkowa udzielana jest przez KIS (Krajową Informacją Skarbową) na prośbę podatnika. Wniosek o indywidualną interpretację podatkową może złożyć  osoba fizyczna, osoba prawna oraz inny podmiot jak np. stowarzyszenie czy spółka cywilna, który ma wątpliwości co do stosowania przepisów podatkowych. 

Wniosek powinien określać sytuację podatnika oraz stanowisko podatnika w danej sprawie.

Indywidualna interpretacja podatkowa dokumenty:

  • Formularz ORD-IN – interpretacja podatkowa dla jednej osoby
  • Formularze ORD-WS, ORD-WS/B oraz ewentualnie ORD-WS/A – interpretacja podatkowa dla kilku osób
  • wniosek potwierdzający, że opisywany problem nie jest objęty postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową lub celno-skarbową, a także, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Indywidualna interpretacja podatkowa koszty:

  • pojedyńczy problem 40 zł
  • dla kilku problemów należy pomnożyć wartość x liczbę problemów podatkowych

Indywidualna interpretacja podatkowa termin

Termin wydania interpretacji tradycyjnie wynosi 3 miesiące, jednak ze względu na epidemię koronawirusa zwiększono go do 6 miesięcy

Spółka jawna księgowość

Czy prowadzenie księgowości spółki jawnej wymaga specjalistycznej wiedzy? Jak prowadzić księgowość spółki jawnej?

Spółka jawna należy do grona spółek osobowych. Warto tutaj zaznaczyć, że ten rodzaj spółki nie posiada osobowości prawnej (brak obowiązki opłacania CIT). Spółka jawna ma prawo do nabywania we własnym imieniu praw oraz zaciągania zobowiązań.

Wspólnikiem spółki jawnej może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Rejestracja spółki jawnej zobowiązuje do zawarcia umowy w formie pisemnej lub w S24 oraz uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS.

A księgowość? Jaką księgowość prowadzi spółka jawna?

Istnieje możliwość prowadzenia księgowości spółki jawnej w postaci:

  • podatkowej księgi przychodów i rozchodów
  • zasad pełnej księgowości (księgi rachunkowe)
  • ewidencji przychodów, jeżeli wspólnicy wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W momencie wystąpienia poniższych sytuacji:

  • przychody netto spółki przekroczą 2 mln euro w danym roku;
  • wspólnikiem w spółce jest osoba prawna (na przykład spółka z o.o.) niezależnie od wysokości osiąganych przychodów;

spółka jawna jest zobligowana do przejścia na pełną księgowość.

 

Prowadzenie ewidencji VAT

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję VAT? Na co należy zwrócić uwagę dopełniając tego obowiązku podatkowego?

Przedsiębiorcy uprawnieni są do samodzielnego prowadzenia księgowości swojej firmy. Istotnie należy zaznaczyć, że prowadząc samodzielną ewidencje VAT należy zwracać uwagę, aby nie popełniać błędów. Jakie najczęściej występują?

  • pojawienie się zaległości w księgach rachunkowych
  • niewłaściwa ewidencja operacji księgowych
  • brak zapłaty podatków
  • niewłaściwa ewidencja podatkowa
  • nieterminowe składanie deklaracji podatkowych
  • niewłaściwa amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

 

Jednym z podstawowych obowiązków większości przedsiębiorców funkcjonujących w Polsce jest odpowiednia ewidencja podatku od towarów i usług – VAT. Warto podkreślić, że ewidencja VAT  obejmuje wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu oraz dane dotyczące podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Istotne jest, że prowadząć ewidencje VAT należy trzymać się odgórnie ustalonych zasad oraz przepisów podatkowych.

Za nieprawidłową ewidencje podatkową grożą wysokie kary. Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na pomoc biur rachunkowych w zakresie prowadzenia ewidencji księgowo-podatkowej.

Dowiedz się wiecej:

Zawieszona działalność a zeznanie podatkowe PIT

Jak prawidłowo określić wartość środka trwałego?

Krajowy Rejestr Zadłużonych – obowiązki pracodawcy

Krajowy Rejestr Zadłużonych działa od 2019 roku stanowiąc bazę informacji o podmiotach niewypłacalnych, jednostkach zagrożonych niewypłacalnością, podmiotach z umorzoną bezskuteczną egzekucją czy dłużnikach alimentacyjnych. Jakie obowiązki związane z KRZ ma pracodawca?

Dane zamieszczone w KRZ są jawne i upublicznione, każdy może sprawdzić firmę czy inną osobę. Eksperci polecają, aby pracodawcy, zatrudniający nowych pracowników sprawdzili, czy nie widnieją oni w rejestrze jako dłużnicy alimentacyjni wobec których nadal toczy się postępowanie. Pracownik z reguły ma obowiązek poinformować swojego pracodawcę, żeby ten dokonywał potrąceń alimentacyjnych z jego wynagrodzenia , jednak bardzo często osoby te często zmieniają pracę i przez to przez długi czas unikają płacenia alimentów.

Pracodawca po sprawdzeniu pracownika w KRZ (np. po jego numerze PESEL)  i otrzymaniu informacji ze jest dłużnikiem alimentacyjnym ma od razu obowiązek dokonywania potrąceń należności alimentacyjnych.

Pracodawca zatrudniając bez umowy “na czarno” pracownika, który jest dłużnikiem alimentacyjnym naraża się na karę grzywny w kwocie 1500-45000 złotych. Taka sama kara może zostać nałożona na pracodawcę, jeśli ten wypłaca “pod stołem” wyższe wynagrodzenie pracownikowi( dłużnikowi alimentacyjnemu) niż wynika z zawartej umowy, aby jego odpisy alimentacyjne były w niższej kwocie.

Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług prowadzenia księgowości oraz formalności kadrowo-płacowych. Współpraca z nami gwarantuje poprawność i terminowość rozliczeń oraz zadowolenie Klienta.

Przewiń do góry